Holtug: ”Vi kan lige så godt fejre, at vi bor det bedste sted i verden”

I finalen i Årets Landsby 2022 er Holtug, Asaa og Voerså gået videre. Hver især har de fået mulighed for at vise dommerkomitéen, hvorfor de fortjener den ærefulde titel og den økonomiske check, der følger med.

Grinene sidder løst i teltet midt på Grønningen i Holtug. Det gør de ikke kun på grund af den lokaltbryggede øl og de hidsigrøde slush icedrikke, der i dagens anledning serveres med rund hånd.

For borgerne i Holtug på Stevns har også under normale omstændigheder god grund til at smile. De bor nemlig intet mindre end det bedste sted i verden, fortæller Annette Pollas rørt til tårer om en af de bedste beslutninger i sit liv. Som tilflytter sidste år har hun på rekordtid fået faste aftaler i byen, både i gågruppen, kreagruppen og madgruppen. Og hun er ikke alene om at have det sådan. For landsbyen Holtug er nomineret som Årets Landsby 2022, der i år sætter fokus på landsbyer, der tager hånd om sine medborgere.

Prisen uddeles i et samarbejde mellem fra Landsforeningen Landsbyerne i Danmark, Landdistrikternes Fællesråd og Forenet Kredit. Repræsentanterne fra foreningerne er sammen med komiteformand Helene Simoni Thorup på besøg i hver af de tre finalelandsbyer Holtug, Asaa og Voerså, der hver især gør deres bedste for at overbevise dommerne om, at netop de har udvist den særlige indsats, der berettiger dem til den ærefulde titel.

Og selvom vejret ikke viser sig fra sin bedste side i dag, er gejsten helt i top.

– Vi ved jo godt, at Holtug er verdens navle, bliver budskabet lidt kækt formuleret fra en af de fremmødte borgere.

Vi er få – men vi fylder!

Landsbyen med de knap 250 indbyggere er god til at gøre sig bemærket. De hyggelige huse står side om side med de grønne og vildtvoksende haver, i toppen af flagstængerne vejrer Dannebrogs-og regnbueflag og musikken flyder og samler på kryds og tværs fra de fælles samlingspunkter forsamlingshuset og Grønningen. Det er noget, der tilsyneladende lokker nye naboer til. Stevns Kommune oplever en markant stigning i befolkningstilvæksten, og særligt eftertragtet er det altså at flytte til det naturskønne område, hvor ideer bliver til virkelighed.

Samvær og fællesskab er noget, de forstår sig på i Holtug. Rent faktisk er der så mange aktivitetsgrupper, at de måtte nedsætte en samarbejdsgruppe for at holde styr på dem. Og det er også det, som Hans Kristensen, formand for borgerforeningen, gerne fremhæver:

– Tag noter: Holtug er et fantastisk sted! Og det er takket være opbakningen til fællesskabet. Essensen er, at det skal være tilgængeligt for alle, og der skal være plads til, at alle kan give noget og at alle kan få del i det, siger han.

I forgreninger bestående af cykelgruppen, stigruppen, strandforeningen, gymnastikgruppen, børnegruppen, madgruppen, kirken og menighedsrådet, koret, den årlige byfest og meget mere, er der taget hånd om det gode liv for små og store i Holtug hele året rundt.

Ej at forglemme den månedlige fællesmiddag i forsamlingshuset kokkereret af Lisbeth og madgruppen, der samler omkring 60 spisende mennesker.

Centralt i byen har borgerne anlagt Grønningen, der indbyder til fri leg iblandt vilde planter og frugttræer med et nybygget kombineret shelter og mødested, en sø, samt en kæmpe klintekonge udskåret i træ, der slænger sig midt på pladsen omgivet af sit magiske rige.

Alt sammen frembragt af viljen til at sikre gode rammer om det fælles liv, forklarer Hans Kristensen:

– Sagnet siger, at Klintekongen beskyttede Stevns fra sin magiske have, så sådan én måtte vi også have. På trods af fondsmidler manglede vi stadig 21.000 kroner. På kun ti dage fik vi samlet de resterende penge ind fra byens borgere, så både vi og turister nu kan glæde os over klintekongen, som han ligger og slænger sig lige her i Holtug.

En skarp at slutte af på

Afrundingen på dommerkomitéens besøg foregår i det musikalske hjørne. Koret stiller sig på scenen for at give en smagsprøve på deres kunnen, inden hele teltet bryder ud i fællessang. Måske som opvarmning på det næste, der skal ske. For stemningen – og temperaturen – tager endnu et nøk op ad, da den lokale duo Finken & Filidutten træder på scenen. Bysbarnet Molly, der her går under navnet Finken, advarer mod dagens lumre sangtekster, inden hun med forførende musikalitet og høj stemmeføring går i gang med nummeret:

’Har du dusket himlens fugle – og bondens mange får?’, som fik hele teltet til at slå sig på maven af grin.

Som de siger i Holtug: ’Når man synger, kan man ikke være sur.’ Og efter sådan en optræden kan man vist roligt sige, at der er noget om snakken.

Årets Landsby er en historisk pris, som blev oprettet i 1995 og nu uddeles i et samarbejde mellem Landsforeningen Landsbyerne i Danmark, Landdistrikternes Fællesråd og Forenet Kredit. I år uddeles den for 26. gang. Vinderlandsbyen modtager en check på 50.000 kroner. De øvrige finalelandsbyer modtager hver en check på 25.000 kroner.

Bedømmelseskomiteen udgøres af repræsentanter fra de tre parter og består af komitéformand Helene Simoni Thorup, næstformand i Forenet Kredit, Preben Sunke, bestyrelsesmedlem i Landdistrikternes Fællesråd, Gunnar Landtved, formand i VIB-land og bestyrelsesmedlem i Landdistrikternes Fællesråd, Lone Kastberg og formand for Landsforeningen Landsbyerne i Danmark, Steen Kjær Nielsen.

Dommerkomitéens besøg i Holtug fandt sted fredag d. 19. august 2022

Vinderen af Årets Landsby 2022 bliver offentliggjort mandag d. 29. august 2022

For mere information om Årets Landsby og tidligere vindere her

Cecilie Davidsen Høj, kommunikations- og pressekonsulent i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 53850124, mail: cdh@landdistrikterne.dk