Åbent brev: Nej tak til en ”ja tak” ordning

Der barsles i øjeblikket politisk med at ændre den kendte ”nej tak”-ordning for adresseløse forsendelser til en ”ja tak” ordning. En lang række organisationer advarer i et åbent brev regeringen om, at en sådan ændring vil få vidtrækkende konsekvenser for bl.a. lokalmedier og landdistrikter.

Mange danskere modtager med glæde hver eneste uge reklamer i deres postkasse. Ønsker man ikke disse, kan man blot tilmelde sig ”nej tak”-ordningen. Alligevel er der politiske stemmer, som ønsker ordningen ændret, så man fremover skal tilmelde sig en ”ja tak”-ordning. Det vil få store konsekvenser for erhvervslivet, lokalmedier og landdistrikter, lyder det nu fra en lang række organisationer i et brev rettet til regeringen.

Det er Dansk Erhverv, Landdistrikternes Fællesråd, Danske Medier, Kreakom, HK Privat, Grakom, ISOBRO, AOF, FOF, DSK, Fora, Dansk Detail, LOF, Dansk Ejendomsmæglerforening, DOF og Brancheforeningen af Danske Distributionsvirksomheder, som har underskrevet brevet.

– Den type husstandsomdeling er fundamentet for mange foreningsblade, og den lokale distribution af nyheder og oplysninger. Hvis det går til grunde, så bliver det svært for det lokale foreningsliv at få sine budskaber ud. Med de her omdelinger kommer den lokale detailhandel også let i kontakt med sit kundegrundlag lokalt, hvorimod mange af dem vil blive presset, hvis det hele bliver netbaseret, siger Steffen Damsgaard, formand for Landdistrikternes Fællesråd.

Læs det åbne brev til erhvervsministeren her