#Viudviklerpålandet: Ambitionen er at få flere til at cykle – på en Sykkel kan alle være med

Landsbyen Torup har en lang historik med bæredygtige projekter bag sig. Til foråret starter de et nyt forsøg op med specialcykler på abonnement, der skal gøre det til en selvfølgelighed at lade bilen stå

Cyklerne i Torup ser lidt anderledes ud end dem, vi normalt kører rundt på i Danmark. Man skal ikke kigge særligt længe, før man får øje på det store sejl bagpå, den næsten liggende saddelposition eller det tredje hjul fortil. De ekstra gadgets vidner om, at det ikke bare er en cykel, der er tale om, men i stedet en vaskeægte Sykkel gemt under navne som Hase Kettweisel, Velove Armadillo og Leitra. Med andre ord sådan en, der både er behageligere, sjovere og hurtigere at køre på i forhold til en almindelig cykel ifølge projektleder Kristian Dall.

– Så jeg forstår sådan set ikke, hvorfor der ikke er flere, der kører på specialcykler i Danmark, forklarer han undrende.

– En almindelig saddel godt kan give lidt ømhed i ballerne efter mange kilometer, men i en liggecykel er det en helt anden oplevelse. Der er langt mindre belastning for ryg og arme og mindre vindmodstand i den liggende position, så der er op til 10 – 15 procent mere fart end på en almindelig cykel, fortæller han og tilføjer:

– Og nå ja, så er den jo langt mere komfortabel.

Selvom det kan lyde avanceret, er det langt fra tilfældet med Syklen. Takket være de trehjulede konstruktioner iblandt udvalget af Sykler, kan også nybegynderen være med, når der snart skal lejes transportmidler ud i Torup. 

Virksomheden Sykkel er stadig under etablering, og den er i første omgang tiltænkt at være et test- og udlejningscenter for specialcykler, også kaldet Sykler. Kristian Dall går og venter på det gode vejr, så han kan åbne og begynde udlejningen for alvor. Imens får han styr på skuret og processen, så både han og Syklerne klar til cykelsæsonen, der ifølge hans forventninger starter til foråret.

Selvom projektet ikke er i gang endnu, er det muligt at prøvekøre Syklerne, der er tiltænkt turister og områdets beboere. Ambitionen er at få flere til at cykle frem for at køre bil, fordi det simpelthen er sundere for den enkelte og for miljøet. Ideen til projektet kom oprindeligt, fordi cykelbiblioteket i Helsingør sidste år blev sat til salg. Cykelteket, som det hed, var også et udlejningssted for specialcykler og lige noget for ånden i Torup. Alt imens beboerne i Torup gjorde alt for at samle penge ind gennem blandt andet den lokale aktionsgruppe LAG Halsnæs- Gribskov, så de kunne overtage Cykelteket, blev det solgt til anden side.

Nu stod styregruppen med mindst 160.000 kr. fra LAG-Halsnæs Gribskov, der ligesom Kristian Dall og co., kunne se fordelene i at få flere til at hoppe på cyklen fremover. Med støttekronerne i hånden kunne projektet heldigvis blive realiseret på anden vis, så Kristian Dall skelede til forskellige lande i Europa, der er længere fremme hvad angår specialcykler, og skaffede på den måde Syklerne hjem til Torup. 

Torup tyvstartede på den grønne bane for 30 år siden

Sundhed og grønne løsninger har ligget økosamfundet Dyssekilde i Torup på Sjælland på sinde siden etableringen for godt 30 år siden. Arbejdet i det økologiske samfund blev sidste år hædret med prisen som Årets Landsby 2019.

Udover de personlige initiativer hvert enkelt medlem tager i forhold til regnvandsopsamling og vandforbrug, energi, materialevalg og byggeri, har Økosamfundet Dyssekilde en række fællesfaciliteter, herunder pileanlæg til spildevandsrensning, vindmølle, affaldsskur, jordvarmeanlæg, sø, beplantning, køkkenhaver og urtehaver. Økosamfundet deler og sparer så vidt muligt på fælles ressourcer og har derfor fælleshus, -vaskeri og -spisning, ligesom grønsagsdyrkning, maskiner og værktøj ligeledes er i den fælles pulje.

Tanken om nu at have et antal cykler til deling mellem beboerne er absolut ikke fremmed, fortæller Kristian Dall:

– I forvejen har vi delebiler til rådighed for beboere i ordningen, så jeg synes ikke, at tanken om at kunne udskifte nogle af disse ture i bil med en tur i en Sykkel, når der eksempelvis skal handles ind i supermarkedet godt otte km væk, er helt fjern.

To tredjedele af de voksne beboere i Økosamfundet Dyssekilde er beskæftiget i eller tæt på landsbyen enten som selvstændige eller som ansatte i skolen, børnehaven, bageriet, butikken eller caféen. Siden etableringen af Dyssekilde for 30 år siden har den lille landsby med den lange historie udviklet sig til at rumme både lilleskole, børnehave, forsamlingshus, kirke, café, butikker, bageri, kunstnere, selvstændige erhvervsdrivende og klinikker. Alt sammen i en landsby med knap 100 voksne og godt 33 børn.

– Jeg kan huske dengang, vi skulle starte Økosamfundet Dyssekilde op for 30 år siden. Dengang var visionen, at vi selvfølgelig skulle ligge tættest muligt på København, så man kunne pendle. I stedet har vi nu godt halvanden time derind, og alligevel kunne vi ikke være placeret bedre, fordi vi har alt hvad vi skal bruge inden for cykelafstand, fortæller Kristian Dall, der glæder sig til officielt at kunne åbne Sykkel.

I dag er Sykkel-beholdningen oppe på omkring 10 forskellige cykler, der står i snorlige rækker i det nybyggede skur med indbygget værksted og venter på forårets kommen i Torup. Og hvordan sådan noget lader sig gøre i et lille samfund som Torup, har Kristian Dall et bud på:

– Det er enormt vigtigt i projekter som disse, at der er nogle, der tager ejerskab over dem, hvis de skal lykkes. Vores kombination af beboere prioriterer fællesskabet og de bæredygtige tanker højt, og derfor har vi kunnet gøre det sammen. Jeg tror på, at aktive medborgere tiltrækker andre aktive medborgere, funderer Kristian Dall og konkluderer:

– Når der foregår en hel masse tiltrækkes folk automatisk af det, og så er det, at de gode ideer spreder sig.  

Sykkel har adresse på Stationsvej 1 i Torup, hvor der er tog til døren 4 gange i timen ved Dyssekilde Station. Cyklerne kan lejes på dagsbasis eller over længere perioder. Kontakt Kristian Dall, tlf. 23455460, www.sykkel.dk

Serie: #VIUDVIKLERPÅLANDET

Rundt om i landet skaber LAG- og FLAG-midlerne både lokalt forankret erhvervsudvikling og lokale arbejdspladser til gavn for de danske landdistrikter. I denne serie sætter Landdistrikternes Fællesråd fokus på de uundværlige LAG-ere og FLAG-ere.

Fakta: De lokale aktionsgrupper

De Lokale Aktionsgrupper (LAG og FLAG) er lokalt forankrede foreninger, der arbejder for at skabe udvikling og innovation i danske lokalsamfund. Der er i alt 26 lokale aktionsgrupper i Danmark, hvoraf syv er integrerede FLAG. Ifølge Erhvervsstyrelsen er der afsat i gennemsnit ca. 50 mio. kr. årligt til ordningen i programperioden 2017-2020. I 2020 er der afsat yderligere 30 mio. kr. til LAG-ordningen. De ekstra midler er øremærket til projekter, der fremmer bæredygtig udvikling og grøn omstilling i landdistrikterne.

Kontaktpersoner

Cecilie Davidsen Høj 53850124 cdh@landdistrikterne.dk Student

Landdistrikternes Fællesråd
Rådhusgade 100
8300 Odder

Email: mail@landdistrikterne.dk
Tlf. 61 31 36 36

Mandag – torsdag kl. 9.00 – 15.00
Fredag kl. 9.00 – 14.00

Tilmeld dig vores nyhedsmail