Selvfølgelig kan sygehuse ligge på landet

Formanden for Landdistrikternes Fællesråd, Steffen Damsgaard, undrer sig over den melding flere af landets miljøcentre er kommet med, nemlig at sygehuse ikke kan ligge på landet. Tværtimod er der mange fordele ved en placering udenfor storbyerne.

Steffen Damsgaard mener ikke, miljømyndighedernes argumentation holder.

– Miljøcentrene henviser til, at der skal være en klar afgrænsning mellem by og land, og at byerne skal vokse indefra, siger han. – Men hvad er der sket de steder, hvor f.eks. en erhvervsvirksomhed har placeret sig på landet: Der er kommet vækst og udvikling. Hvad var Nordborg uden Danfoss og Bjerringbro uden Grundfos?

– Det er muligt, at de to virksomheder ikke i dag havde fået lov til at placere sig, hvor de ligger, men så er det måske på tide vi giver de statslige reguleringer for kommunernes planlægning et serviceeftersyn. Politikere i både folketing, regioner og kommuner er jo stærkt optaget af at skabe arbejdspladser og bosætning i landdistrikterne. Et sygehusbyggeri er noget, der virkelig batter i den sammenhæng og hvis man lokalt er enige, at et nyt hospital af geografiske årsager skal placeres i et landdistrikt, så bør Miljøcentrene ikke modsætte sig et sådant ønske.

Steffen Damsgaard peger på, at en placering i et landdistrikt vil være en økonomisk fordel for byggeriet. Grundpriserne er væsentlig lavere på landet end klods op ad en storby, noget der har betydning med et byggeri på 125.000 etagemeter, som tilfældet er med det planlagte akuthospital i den vestlige del af Region Midtjylland.

Ydermere er det en trafikal fordel at placere sygehuse uden for storbyerne. For ikke længe siden, klagede redningsfolkene netop over, hvor svært det er for ambulancer og andre redningskøretøjer at komme igennem de trafikproppede indfaldsveje ind til hospitalerne i de store byer. Derfor var det måske netop en god ide, at miljømyndighederne accepterede, at sygehusene blev placeret udenfor de store byer og op ad et velfungerende vejnet med tilstrækkelig kapacitet.

Formanden for Landdistrikternes Fællesråd understreger, at udviklingen i landdistrikternes skal tage udgangspunkt i de, der bor der. Derfor skal folk i lokalområdet naturligvis inddrages via høringsfaser.

– Men i øvrigt, tilføjer han, vil landdistrikterne ikke blive plastret til med sygehuse. Her højst tale om et – to nye sygehuse i hver region. Så der er stadig god plads til natur, miljø og smukke landskaber på landet.
Yderligere information hos:
Formand, Steffen Damsgaard, mobil 51 74 00 62, mail: formand@landdistrikterne.dk
Direktør, Carsten Blomberg Hansen, mobil 29 91 19 50, mail: cbh@landdistrikterne.dk

Udskriftsvenlig version

Dette indlæg blev udgivet i Pressemeddelelser. Bogmærk permalinket.