Så er det sidste chance: Skal din landsby være årets landsby?

Det er om at være klar ved tasterne og få den gode historie ned på skrift, hvis man skal være med i opløbet om at blive Årets Landsby 2018. Deadline er 30. april.

Det er ved at være sidste chance for borgere og foreninger i landdistrikterne, hvis de skal indstille deres landsby til prisen Årets Landsby 2018. Deadline for ansøgninger er nemlig allerede den 30. april kl. 12.00.

Temaet er Den samarbejdende landsby, og i år gælder det om at fremhæve de initiativer, der har skabt konkrete resultater i form af øget bosætning og arbejdspladser, fortæller formanden for bedømmelseskomiteen, Carsten Hansen, der er tidligere minister for by-, bolig og landdistrikter.

– Når vi i år sætter fokus på de konkrete resultater af ildsjælenes engagement, er det i erkendelsen af, at landsbyerne ikke kan sidde og vente på udviklingen, men i høj grad må skabe den selv. Derfor kigger vi særligt efter landsbyer, der gennem samarbejde og idérigdom har formået ikke bare at trække tilflyttere til byen, men faktisk også har skabt job til dem, siger Carsten Hansen.

Prisen uddeles af Landdistrikternes Fællesråd og Landsbyerne i Danmark i samarbejde med Forenet Kredit.

Formanden for Forenet Kredit, Nina Smith, udtaler:

– Samarbejde kan skabe store resultater. Samarbejde har skabt den danske andelsbevægelse og dansk realkredit – som Forenet Kredit er rundet af. Det er vigtigt at belønne de ildsjæle, som gør en forskel for fællesskabet i lokalområderne og er med til at skabe udvikling i Danmark.

Kriterierne for at ansøge er, at den indstillede landsby har under 2.000 indbyggere, har formuleret en udviklingsplan og er organiseret med et lokalråd eller lignende. Ansøgningen må højst fylde to sider, og der skal vedlægges en kopi af udviklingsplanen, vedtægter for lokalrådet samt det seneste referat fra generalforsamlingen.

Ansøgninger skal fremsendes til Landdistrikternes Fællesråd, der fungerer som sekretariat for bedømmelseskomiteen, senest den 30. april 2018 kl. 12.00 på landsby@landdistrikterne.dk.

Eva Østergaard, pressemedarbejder i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 5385 0127, mail eoe@landdistrikterne.dk