Reduktion af landbrugsstøtten vil gavne landdistrikterne

Får landbrugskommissær Fischer Boel held med sit sundhedstjek af EU’s landbrugspolitik, vil det dryppe på landdistrikterne, siger formanden for Landdistrikternes Fællesråd.

I takt med at landbrugsstøtten reduceres – den såkaldte modulation – bliver der flere penge at gøre godt med til udvikling af landdistrikterne. Det skyldes, at en del af pengene overføres til EU-politikkens akse 3, der bl.a. omfatter bosætning, erhvervsfremme og bo- og levevilkår på landet.
Derfor følger formanden for Landdistrikternes Fællesråd, Steffen Damsgaard, de igangværende forhandlinger i Bruxelles med stor interesse.

Landbrugskommissærens sundhedstjek går nemlig på, at der med udgangen af 2013 skal være flyttet 13 pct. fra den direkte landbrugsstøtte til akse 3. I dag er procentsatsen fem – stigende til i alt otte inden 2013. Sundhedstjekket vil altså give et betragteligt løft.

Steffen Damsgaard erkender, at med den franske modstand mod Fischer Boels forslag, er der i nogen grad tale om fugle på taget. Men alene dét, at sagen diskuteres mellem EU’s 27 fødevareministre, er et skridt på den rigtige vej, mener han.

Tror på politisk gennembrud
– Jo mere diskussion og flere signaler, der kommer om øget modulation, des bedre, siger han, og sammenligner med diskussionen om frivillig modulation. Begrebet dækker over, at det enkelte medlemsland kan vælge at overflytte helt op til 20 procent af landbrugsstøtten til landdistriktspolitikken, noget kun England har benyttet sig af.

– Endnu er der ikke flertal for den frivillige modulation i Folketinget, men alene diskussionen har flyttet mange, understreger Damsgaard. – Derfor tror jeg også, vi inden længe vil se et politisk gennembrud på den front.

Landdistriktspengene kan efter en særlig fordelingsnøgle anvendes til bl.a. natur- og miljøprojekter, innovation, erhvervsudvikling, iværksættere og fremme af bo- og levevilkår på landet. At der er god efterspørgsel efter pengene, viser de mange ansøgninger, som de lokale aktionsgrupper (LAG) har fået fra foreninger, virksomheder og enkeltpersoner på landet. Og her er tale om ganske konkrete og håndgribelige tiltag.  Som f. eks. den lille nordvestjyske virksomhed, der med landdistriktsmidler i ryggen, er ved at indrette tidligere landbrugsbygninger til slagtning og forarbejdning af kron- og andet vildt fra Klosterheden.

– Fordelen ved konstruktionen med landdistriktsmidler og LAG er, at pengene fordeles af folk, der véd, hvor landdistriktsmidlerne bedst kan skabe udvikling, til folk, som kan være med til løfte området med flere arbejdspladser, bedre levevilkår og øget tilflytning, fastslår Steffen Damsgaard.

Yderligere oplysninger:
Formand Steffen Damsgaard, mobil 51740062, mail formand@landdistrikterne.dk
Direktør Carsten Blomberg Hansen, mobil 29911950, mail cbh@landdistrikterne.dk

Udskriftsvenlig version

Dette indlæg blev udgivet i Pressemeddelelser. Bogmærk permalinket.