Partier kæmper om landdistrikterne

Sjældent har landdistrikterne været prioriteret så højt for partierne, som valgkampen har vist. I forrige uge var det Socialdemokratiet – og nu er det Dansk Folkeparti og SF’s tur med et udspil, der skal skabe liv og udvikling i landdistrikterne.

København kan noget, som Assens ikke kan, men Struer kan også noget, som Aarhus ikke formår. De stærke klarer sig lettere – det er dem med udfordringer, politikerne skal hjælpe. Sådan skriver Dansk Folkeparti i et nyt udspil, hvor de præsenterer syv trin til et Danmark i balance. Og nu er turen kommet til Assens og Struer, for valgkampen har kastet mange konkrete løsninger af sig med ambitioner for landdistrikterne. Det falder i rigtig god jord hos Landdistrikternes Fællesråd.

– Vi har kæmpet hårdt for, at der holdes fokus på hele landet i valgkampen, og derfor er det meget positivt, at vi nu ser udspil rettet direkte mod at styrke landdistrikterne og skabe et Danmark i balance. Det er afgørende for landets sammenhængskraft, fortæller formand Steffen Damsgaard.

Fokus på uddannelse i hele landet

I sidste uge kom både Dansk Folkeparti og SF med et udspil rettet mod landdistrikterne. Uddannelsesområdet er igen oppe at vende i partiernes udspil, hvor Dansk Folkeparti foreslår, at mindst 10 procent af alle universitetspladser og 50 procent af alle erhvervsakademier og professionshøjskoler fremover skal ligge uden for de fire største byer. Samtidig foreslår SF at hæve udkantstilskuddet på ungdomsuddannelser, erhvervsuddannelser og VUC samt indføre et udkantstilskud for de videregående uddannelser. Samtlige partier er endvidere parate til at fjerne det omstridte sparekrav på 2 procent fra alle uddannelser, det såkaldte omprioriteringsbidrag.

Hos Landdistrikternes Fællesråd er man glad for politikernes fornyede fokus på uddannelse i hele landet. Der lyder samtidig anerkendende ord til Socialdemokratiet for at trække i land med at nedsætte koblingsprocenten for friskoler i landdistrikterne.

– Det er godt at se, at politikerne har lyttet til borgerne i landdistrikterne, og særlig positivt er det, at S nu har anerkendt friskolernes betydning for muligheden for at bo og leve på landet og har droppet besparelserne på friskolerne i landdistrikterne, siger Steffen Damsgaard.

Flere LAG-midler, borgernær velfærd og trafikal ligestilling

Udover bedre uddannelsesmuligheder i hele landet er der enighed mellem Dansk Folkeparti og SF om at tilføre flere midler til de lokale aktionsgrupper, der støtter erhvervs- og kulturprojekter i de mindre lokalsamfund. Det vækker glæde hos Landdistrikternes Fællesråd, der nu kan tælle et flertal for at styrke LAG-midlerne.

– Det er en rigtig god nyhed for borgere og virksomheder i landdistrikterne, at der nu er bred politisk opbakning til, at de lokale aktionsgrupper får tilført flere midler, siger Steffen Damsgaard.

SF foreslår samtidig at afsætte en pulje på 75 mio. kr. til statslig finansiering af servicecentre, der skal huse en række tilbud, som støtter den borgernære velfærd i landdistrikterne, samtidig med at de vil sikre bedre dækning med kollektiv trafik i landdistrikterne ved blandt andet at arbejde videre med mulighederne for selvkørende busser.

i Dansk Folkepartis udspil bliver der sat øget fokus på trafikal ligestilling af øerne, ens muligheder for velfærd, fortsat indflytning af statslige arbejdspladser, mere nærhed i sundhedsvæsenet og en styrket turisme i hele landet.

Med under to døgn tilbage af valgkampen håber Landdistrikternes Fællesråd, at se flere initiatier rettet mod et Danmark, der hænger sammen.

Cecilie Davidsen Høj, Landdistrikternes Fællesråd, mail cdh@landdistrikterne.dk Mette Korsholm, chefkonsulent i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 53 85 01 27, mail mko@landdistrikterne.dk