Ø-hop: Damsgaard og Dencker besøger 37 øer

Formand for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard og folketingsmedlem Mette Dencker tager på turné til de 37 øer, der er en del af Ø-PAS®.

Danmark er et ø-rige og derfor spiller Ø-PAS® en helt afgørende rolle i forhold til at markedsføre øerne, synliggøre de mange oplevelsesmuligheder og i sidste ende tiltrække flere danske og udenlandske turister. For at understøtte øernes arbejde tager formand for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard og medlem af Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer Mette Dencker rundt til alle de 37 øer, der er en del af Ø-PAS®.

– De danske øer er hver i sær et unikt brand, der tiltrækker mange turister hvert år. Det vi vil gerne styrke, så endnu flere får øjnene op for, hvor fantastisk der er rundt i landet. Det håber jeg, vi kan være med til at sætte fokus på, når Mette Dencker og jeg får fornøjelsen af at besøge de mange øer, siger formand for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard og fortsætter:

– Mette Dencker har været en afgørende drivkraft i forhold til at sikre udvidelsen af landevejsprincippet, som et bredt flertal i Folketinget har vedtaget. Det er derfor oplagt, at vi tager på turné sammen og på den måde begge får lejlighed til at høre mere om virkningerne af de lavere færgepriser.

Folketingsmedlem Mette Dencker glæder sig også til turnéen til de danske øer.

– Jeg glæder mig så meget til at se og gense de mennesker der bor og lever på Danmarks smukke øer. Med andre ord til at møde eksperterne, de rigtige eksperter på øerne. Min viden om øerne får jeg ved at være der, ikke ved at læse om dem, så jeg glæder mig til at suge en masse viden til mig, og til at få fyldt Ø-PAS® helt op med stempler, siger hun.

Turnéen starter allerede lørdag den 27. januar, hvor første stop er Tunø i Odder Kommune, hvorefter rejsen går videre til Samsø Kommune søndag den 28. januar.

Ø-PAS®, der blev igangsat af Sammenslutningen af Danske Småøer i 2016, viser vej til 37 øer i Danmark, der kan nås med færge. I passet bliver hver ø præsenteret med et landkort, forskellige fakta-oplysninger og information om øens forskellige oplevelsesmuligheder.

Sammenslutningen af Danske Småøer har overdraget konceptet for Ø-PAS® til Landdistrikternes Fællesråd, der som landsdækkende organisation, kan føre konceptet videre og sikre dets overlevelse og fremgang.

Læs mere om Ø-PAS® på Det danske ørige og bestil det her

Læs mere om de hidtidige erfaringer på Erhvervsstyrelsens hjemmeside Liv og Land

Noa Jankovic, kontorchef i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 71 70 82 49, mail noa@landdistrikterne.dk