Landdistrikter roser V-udspil: Forslagene vil skabe positiv udvikling i landdistrikterne

Venstre præsenterer onsdag et landdistriktsudspil, der skal medvirke til at skabe et mere sammenhængende Danmark. Udspillet møder ros fra Landdistrikternes Fællesråd, der håber, at flere partier vil præsentere konkret politik på området.

Forhøjet Bredbåndspuljen, flere statslige arbejdspladser uden for Hovedstadsområdet og bedre lægedækning i hele landet. Sådan lyder et udpluk af et større landdistriktsudspil, som Venstre præsenterede onsdag.

Formand for Landdistrikternes Fællesråd, Steffen Damsgaard, glæder sig over udspillet, der rummer flere konkrete forslag, som vil gøre en mærkbar forskel i landdistrikterne:

– Jeg glæder mig over at se flere velkendte forslag såsom flere statslige arbejdspladser uden for Hovedstadsområdet, indførelse af det fulde landevejsprincip og administrationslettelser for foreninger. Det er gode, konkrete forslag, som Landdistrikternes Fællesråd længe har arbejdet for, og som vil have en mærkbar effekt i landdistrikterne, siger han og tilføjer:

– Jeg hæfter mig også ved en række nye, fremsynede forslag i Venstres udspil. Det gælder blandt andet befordringsfradrag til studerende i landdistrikterne, finansiering af dobbelt husleje til studerende, der tager praktik i landdistrikterne og en pulje til landsbypedeller. Det viser, at Venstres har ambitioner på landdistrikternes vegne og bliver de til virkelighed, er der god grund til at glæde sig i landdistrikterne.

Håber flere partier vil følge trop

På trods af at flere valgforskere spår, at forholdet mellem land og by er et tema, der kan flytte stemmer mellem blokkene, så det kun Venstre, der indtil nu har præsenteret en større pakke af forslag målrettet landdistrikterne.

Formanden for Landdistrikternes Fællesråd håber, at flere partier vil følge trop i valgkampens sidste uger:

– Vi står midt i en energikrise, der ifølge nye beregninger rammer først og hårdest i landdistrikterne. Derfor er der i den grad behov for politikere, der vil investere i områderne uden for de store byer og sikre, at der er gode vilkår for at bo, leve og arbejde i hele Danmark, siger Steffen Damsgaard og tilføjer:

– På den anden side af et valg har vi behov for en samlet 2030-plan for de danske landdistrikter frem for drypvise initiativer. Det kræver nytænkning på alle områder og konkrete, målbare visioner for, hvad vi vil med vores land- og yderområder. Derfor håber jeg, at flere partier kommer på banen med deres svar på landdistrikternes udfordringer.

Signe Lauge Bach 53850127 sba@landdistrikterne.dk Public Affairs Konsulent