Kan lokale fødevarer booste lokalområder?

Interesserer du dig for mad, fødevarer og gastronomi, og vil du høre hvad der rører sig på madfronten, så kom til Madens Folkemøde den 10. og 11. maj på Engestofte Gods på Lolland. Lørdag inviterer Landdistrikternes Fællesråd til debat, der sætter fokus på lokale fødevarers betydning for lokalområdet.

Kom til debat om hvordan egnsspecifikke kvalitetsfødevarer kan booste et landområde lørdag den 11. maj fra kl. 15.45-16.30 på Madens Folkemøde

I Danmark er vi førende, når det kommer til kvalitet i mad og fødevarer, og det kan komme landdistrikterne til gavn. Produktionen af fødevarer har nemlig betydning for det lokalområde, det tilhører, så hvordan kan vi styrke udviklingen og afsætning af kvalitetsfødevarer fra landområder? Det spørgsmål stiller Landdistrikternes Fællesråd på Madens Folkemøde.

Næstformanden i Landdistrikternes Fællesråd, Grethe Saabye, ser frem til en dag med fokus på danske fødevarer, der spiller en afgørende rolle for de danske landdistrikter.

– De lokale fødevareproducenter er med til at løfte lokalområdet og sikre den udvikling, som vi kæmper for i Landdistrikternes Fællesråd. Det er derfor vigtigt, at vi understøtter de lokale fødevarevirksomheder bedst muligt, så det fortsat er attraktivt for det mindre bryghus, den lokale osteproducent og chokoladefabrikken at producere i landdistrikterne, siger Grethe Saabye, der deltager i debatten “Kan egnsspecifikke kvalitetsfødevarer booste landområder”.

Debatten tager udgangspunkt i ”En del af Herslev”, der er et fællesskab mellem lokale fødevareproducenter, bønder, kokke og formidlere i landsbyen Herslev i Lejre Kommune. Landsbyen stiller op for at vise, hvordan fremtidens mad, øl og fødevareproduktion smager, dufter og er med til at skabe et levende sted. Her er alle madglade velkomne til smagsoplevelser, debat, læring og indsigt i mangfoldig fødevareproduktion.

I debatten deltager

• Grethe Saabye, næstformand i Landdistrikternes Fællesråd og formand for Erhvervs- og Turismeudvalget i Lejre Kommune
  • John Brædder, borgmester i Guldborgsund Kommune
  • Tine Skriver, fødevarechef i HORESTA
  • Tina Unger, forretningsudviklinger, En del af Herslev
  • Lennart Damsbo-Andersen (S), medlem af Folketinget
  • René Christensen (DF), medlem af Folketinget

Madens Folkemøde

Bag Madens Folkemøde står en gruppe af madlandet Danmarks mest markante stemmer, der mener, at samtalen om vores mad er vigtigere end nogensinde.

På Madens Folkemøde er der plads til samtaler, der skal gøre os klogere på og udforske fremtidens mad. Du kan byde ind og deltage aktivt i debatter, talks og workshops og slå dig løs i det store madmarked.

Læs mere om Folkemøde  her

Mette Korsholm, chefkonsulent i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 53 85 01 27, mail mko@landdistrikterne.dk