Flertal bakker op om flere midler til lokaludvikling

Et bredt flertal af Folketingets partier melder sig klar til at prioritere flere midler til de lokale aktionsgrupper, der støtter erhvervs- og kulturprojekter i de mindre lokalsamfund. Meget positivt, mener Landdistrikternes Fællesråd.

Under et pressemøde i Nykøbing Falster tirsdag præsenterede Dansk Folkepartis formand Kristian Thulesen Dahl partiets landdistriktsudspil, hvor der bl.a. står, at midlerne, der uddeles af de lokale aktionsgrupper (LAG-midler), skal rulles tilbage til niveauet før besparelserne. Venstre-regeringen besluttede i 2016 at omlægge LAG-midlerne, hvilket betød en reduktion af tilskuddet på over 30 mio. kr. årligt.

Med Dansk Folkepartis udmelding er der nu et bredt flertal af Folketingets partier, som vil prioritere flere midler til de lokale aktionsgrupper. Både Socialdemokratiet, SF, Enhedslisten, Alternativet og Det Radikale Venstre har tidligere ytret samme ønske.

Landdistrikternes Fællesråds formand Steffen Damsgaard glæder sig over, at partierne er klar til at give en saltvandsindsprøjtning til den lokale udvikling i Danmarks landsbyer.

– Det er en rigtig god nyhed for borgere og virksomheder i landdistrikterne, at der nu er bred politisk opbakning til, at de lokale aktionsgrupper får tilført flere midler, så de kommer tilbage på det niveau, de har været på tidligere, siger han og fortsætter:

– De lokale aktionsgrupper er væsentlige aktører i arbejdet med at understøtte udviklingen i landdistrikterne. Midlerne, som uddeles, understøtter de lokale ildsjæles arbejde med at realisere deres gode idéer og skabe grobund for erhverv og bosætning i de mindre lokalsamfund. Mange arbejdspladser er blevet skabt takket være aktionsgrupperne.

Opbakningen fra de politiske partier betyder, at Landdistrikternes Fællesråd anser det som meget sandsynligt, at LAG-ordningen bliver styrket med flere midler, uanset hvilken farve regeringen får.

– Jeg kan konstatere, at der er et bredt flertal fra Dansk Folkeparti til Enhedslisten, som ønsker det her. Det håber jeg, de også husker efter folketingsvalget, siger Steffen Damsgaard.

Krav fra røde og blå støttepartier

Fra begge sider af Folketingssalen er flere midler til LAG-ordningen da også et krav, man vil stille til en kommende regering.

– Det er et højt prioriteret krav fra Enhedslisten, at en kommende regering som minimum ruller besparelserne på LAG-ordningen tilbage, så vi kommer op på samme niveau som før Venstre-regeringen besluttede at beskære indsatsen. For mig at se, er der ingen tvivl om, at der er tale om en ordning der – ud over at give et skulderklap til ildsjælene –  genererer meget aktivitet og udvikling i landdistrikterne, siger Henning Hyllested, der er landdistriktsordfører for Enhedslisten.

– Ildsjæle i landsbyerne og på øerne knokler hver eneste dag for at skabe levedygtige lokalsamfund med arbejdspladser, bosætning og udvikling. Det vil vi gerne bakke op om. Dansk Folkeparti ønsker derfor, at LAG-midlerne rulles tilbage til niveauet før 2016. Vi vil derfor tilføre 30 millioner kroner om året allerede fra 2020, siger Mette Hjermind Dencker, Dansk Folkepartis landdistriktsordfører.

Fakta om Lokale Aktionsgrupper:

• Lokale Aktionsgrupper (LAG) er lokalt forankrede foreninger, der arbejder for at skabe udvikling og innovation i danske lokalsamfund. 56 kommuner og danske småøer indgår i LAG-inddelingen.
  • Der er i alt 29 lokale aktionsgrupper i Danmark, hvoraf syv er integrerede FLAG og LAG, og 3 er rene FLAG.
  • Hver lokal aktionsgruppe modtager EU-midler, som bestyrelsesmedlemmerne i gruppen fordeler til lokale projekter. Det kan f.eks. være stiftelse af små virksomheder, aktiviteter for turister eller nye kulturtilbud.
  • Hovedparten af de lokale aktionsgrupper er en del af Landdistrikternes Fællesråd, som repræsenterer landområdernes fælles politiske interesser.

Mette Korsholm, chefkonsulent i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 53 85 01 27, mail mko@landdistrikterne.dk