Danmarksturné: Levedygtige landsbyer – hvordan?

Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) har nedsat et udvalg for levedygtige landsbyer. Formanden for Landdistrikternes Fællesråd sidder med i udvalget, der skal overdrage en række konkrete anbefalinger til regeringen. Derfor har vi brug for din hjælp, din mening og dine oplevelser.

Hvad betyder det, når man flytter skoler, nedlægger kaserner og skærer ned på busserne? Hvordan får man politikerne og medierne til at se på styrken i Danmarks landsbyer? Eller er landsbylivet noget som kun hører fortiden til? Det sætter Landdistrikternes Fællesråd på dagsordenen til Landsbytræffet i Grundfør på lørdag.

Omkring en femtedel af den danske befolkning bor i dag på landet eller i mindre bysamfund med op til 1.000 indbyggere, og dette tal er i løbet af de seneste ti år faldet med 7 pct., mens Danmarks samlede befolkningstal er steget med 5 pct.

Mange landsbyer har omstillet sig og fundet nye veje, bl.a. båret af et stærkt foreningsliv og ny erhvervsudvikling. Andre oplever fortsat tilbagegang i befolkningstal, beskæftigelse mv. Derfor besluttede forligskredsen, der stod bag den politiske aftale om moderniseringen af planloven, at der nedsættes et udvalg for levedygtige landsbyer.

Kom og deltag i debatten på lørdag

For at bidrage til udvalgsarbejdet afholder Landdistrikternes Fællesråd et debatarrangement i forbindelse med Landsbytræffet i Grundfør lørdag den 23. september 2017, hvor alle interesserede er velkomne. Formand for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard, der også er medlem af Udvalget for levedygtige landsbyer, vil deltage i arrangementet og bringe forslagene videre til udvalget. Arrangementet løber af stablen kl. 10.30 i Forsamlingshuset i Grundfør, som ligger i Favrskov Kommune.

Til arrangementet vil der være en paneldebat med følgende deltagere:

– Steffen Damsgaard, formand, Landdistrikternes Fællesråd
– Nils Borring, borgmester, Favrskov kommune
– Hanne Smedegaard, formand, Landsbyrådet, Favrskov Kommune
– Carsten Blomberg Hansen, afdelingsleder, DGI Lokaludvikling
– Egon Noe, professor, leder af Center for Landdistriktsforskning, Syddansk Universitet
– Daniel Toft Jakobsen, MF, Socialdemokratiet

Det er fjerde gang, at en landsby i Region Midtjylland er vært for landsbytræffet, der er en del af Aarhus 2017-projektet ”Gentænk Landsbyen”. Formålet med arrangementet er at synliggøre landsbyernes kvaliteter både for andre landsbyer, men også for potentielle tilflyttere fra eksempelvis Aarhus, der er nysgerrige på, hvordan det er at bo i en landsby.

Noa Jankovic, politisk chef i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 71 70 82 49, mail noa@landdistrikterne.dk