Damsgaard: Telemedicin er et skridt på vejen mod et sundhedsvæsen i balance

Et godt supplement, men ikke en reel løsning på lægemanglen i landdistrikterne, mener formanden for Landdistrikternes Fællesråds, Steffen Damsgaard, om landets første videotransitlæge.

Lægekonsultationer over en videoskærm bliver snart en realitet på Mors i Nordvestjylland, der skal dækkes af landets første videotransitlæge. En praktiserende læge, der i øvrigt bor og arbejder på Fyn. Det skriver Ritzau.

En videotransitlæge og generelt forsøg på nytænkning gennem anvendelsen af telemedicin i de yderområder, der har hårdest brug for praktiserende læger, er kærkomment, mener formanden for Landdistrikternes Fællesråd, Steffen Damsgaard.

– Det er fuldstændig afgørende, at vi kommer den geografiske ulighed til livs, som præger vores sundhedsvæsen. Lige nu er mange praktiserende læger i de danske landdistrikter ved at nå pensionsalderen, så der er hårdt brug for løsninger på lægemanglen. Her er telemedicin et godt skridt på vejen, fordi det sikrer lægedækning her og nu, siger Steffen Damsgaard.

Det er dog afgørende, at videotransitlæger og telemedicin i al almindelighed ikke erstatter muligheden for at komme til læge. Ikke alle konsultationer og problemstillinger mellem praksislæge og borger kan klares via videokonsultation og telemedicin, derfor kan det nye tiltag ikke erstatte andre politiske indsatser for at få flere praktiserende læger til at bosætte sig og drive praksis fra landdistrikterne, understreger landdistriktsformanden.

– Den fysiske tilstedeværelse af praktiserende læger betyder enormt meget for et lokalsamfunds sammenhængskraft. Derfor må vi ikke stoppe med at udvikle initiativer, der skal sikre, at flere yngre læger bosætter sig uden for de største byer. Kun ved at sikre den fysiske tilstedeværelse af læger i alle egne af Danmark, kan vi skabe et sundhedsvæsen præget af lighed frem for ulighed, siger Steffen Damsgaard.

Eva Østergaard, pressemedarbejder i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 61 16 46 58, mail eoe@landdistrikterne.dk