Borgmestertopmøde: Landdistrikterne skal have bedre rammevilkår

En række borgmestre fra landdistrikterne mødtes fredag til borgmestertopmøde på Bornholm.

Handlekraft og optimisme. Stemningen var god, da en række borgmestre, formand for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard og formand for Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer Peter Juel Jensen (V) mødtes til topmøde under Folkemødet på Bornholm.

Chefredaktør Troels Mylenberg fra Fyens Amts Avis styrede debatten, som blandt andet tog udgangspunkt i regeringens plan for vækst og udvikling i hele landet og den omdiskuterede udflytning af statslige arbejdspladser fra København til provinsen. Derudover handlede debatten om udligningssystemet og den for nyligt indgåede aftale mellem regeringen og KL.

Blandt deltagerne var der optimisme i forhold til landdistrikternes udvikling.

– Der er taget en lang række initiativer, som vi forventer vil gavne landdistrikterne, så vi venter i spænding på at se effekterne i de kommende år, siger formand for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard.

Selvom borgmestrene anerkendte initiativerne, der er taget for danske land- og yderkommuner, blev det også understreget at der fortsat er behov for bedre rammevilkår uden for de største danske byer.

– Vi er ikke i mål, men der er skabt optimisme i landdistrikterne. De initiativer der er taget vil gavne nogle steder mere end andre. Derfor er der fortsat behov for, at vi får bedre rammevilkår i forhold til erhverv og bosætning, så vi får hele landet med på vækst- og udviklingdagsordenen, understreger Damsgaard.

Det var borgmestrene Stén Knuth fra Slagelse, Søren Kjærsgaard fra Holbæk, Knud Larsen fra Vordingborg, Holger Schou Rasmussen fra Lolland, Kirsten Terkilsen fra Hedensted, Bjarne Nielsen fra Langeland, Marcel Meijer fra Samsø og Morten Andersen fra Nordfyn, der deltog i topmødet.

Noa Jankovic 71708249 noa@landdistrikterne.dk Pressechef