Butik er truet på livet

Når den sidste butik er truet på livet

Nu er der hjælp at hente for de lokalområder, hvor den sidste dagligvarebutik er truet af lukning. FDB og De Samvirkende Købmandsforeninger har i fællesskab udgivet en “Skabelon som beslutningsgrundlag”, til hjælp for borgerforeninger eller andre kredse, som overvejer at videreføre butikken.

Da 60 pct. af dagligvarebutikkerne i Danmark (bagere og slagtere incl.) står overfor et generationsskifte i løbet af de næste ti år, regner FDB og DSK med at der er et stort behov for skabelonen.

Skabelonen går konkret til værks. Først og fremmest skal man vurdere, om butikken overhovedet er bæredygtig. Hvis svaret er ja, fortsætter skabelonen med detaljeret at gennemgå hvordan man kan videreføre butikken: hvordan kapitalbehovet klarlægges og kapital skaffes, budgettet lægges og hele overtagelsen af butikken planlægges, så chancen for overlevelse er størst mulig.

“Med skabelonen håber vi at kunne yde en rådgivning og udpege en række faldgruber til hjælp for de landsbysamfund, der risikerer at miste den sidste butik,” siger udviklingschef Niels Pilt Mortensen, FDB og økonomikonsulent Verner Nyborg, DSK, som har udarbejdet skabelonen.

“Det er vigtigt at beslutningen om at videreføre butikken eller ej tages med både fornuft og hjerte og at man først og fremmest sikrer sig, at der er et reelt grundlag at videreføre butikken på, inden man begynder at rejse kapital til formålet.”

Al erfaring viser, at det er meget vigtigt, at butikken ikke er nødt til at lukke i en periode i forbindelse med overtagelsen. Kunder er troløse og finder hurtigt andre steder at købe deres dagligvarer. Samtidig må beboerne i en landsby se i øjnene, at den lokale butik har direkte betydning for værdien af deres ejendom. Et fald på mere end 50.000 kr. på et parcelhus er ikke usædvanligt, hvis landsbyen mister sin butik. Endelig er der butikkens sociale funktion, som ikke lader sig gøre op i penge: ofte er det her, man mødes og udveksler nyt, får gode ideer i fællesskab og får hilst på nye tilflyttere. Der er altså mange gode grunde til at passe på butikken mens man har den – og til at gøre en aktiv indsats for at hjælpe den igennem et generationsskifte.

Dette indlæg blev udgivet i Nyheder-2008, Nyhedsbrev. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *