Venstre klar til at skrotte kørselsafgift

Den højlydte kritik af kørselsafgiften er er blevet hørt på Christiansborg, og Venstre melder nu ud, at de er klar til at droppe planerne om at indføre en kørselsafgift fra 2015.

Der har været massiv kritik af den foreslåede kørselsafgift. Så sent som torsdag den 24. januar 2013 var der en stor kronik i Jyllands-Posten af adm. direktør i Landbrug og Fødevarer, Søren Gade, og adm. direktør i Dansk Transport og Logistik, Erik Østergaard, hvor de advarer mod at indføre afgiften. De mener, at afgiften bl.a. kan komme til at koste 1.100 danske arbejdspladser.

Og lige før jul var borgmestrene fra 17 nord- og vestjyske kommuner ude med et protestbrev til skatteministeren, hvor de bl.a. skrev, at kørselsafgiften vil gå særlig hårdt ud over yderområderne. Med Venstres udmelding er der måske tegn på politisk opblødning i sagen.

Trafikordfører vil bekæmpe betalingsring for provinsen
Trafikordfører for Venstre, Kristian Pihl Lorentzen, har netop erklæret, at de er klar til skrotte afgiften. 

– Jeg giver mit tilsagn om, at vi kaster vores fulde kampkraft ind i at bekæmpe den her betalingsring for provinsen, udtalte han på et møde om afgiften, hvor flere nord- og vestjyske virksomhedsledere var tilstede. Det skriver branchenetværket Electronic Supply. Mødet foregik Fynbo Foods i Vrå.

Det var Venstre selv, der i sin tid stod bag afgiften, og Kristian Pihl Lorentzen begrunder den nylige kovending med, at situationen er helt anderledes i dag, end da afgiften blev udarbejdet.

Socialdemokraterne lægger ikke afgiften på hylden
Hos Socialdemokraterne ønsker man ikke at skrotte afgiften, men man er måske villige til at justere på den, så den ikke får så alvorlige konsekvenser for yderområderne.

– Vi kan ikke bare sende regningen videre til det offentlige. Men jeg er villlig til at tage afgiften med hjem på det politiske værksted, for jeg tror, at hvis vi fastholder afgiften, så kan vi gøre noget for at mindske de negative effekter.

– Vi skal målrette den og sørge for, den rammer udkantsdanmark mindst, og så kan vi også sørge for, at den rammer de tunge miljøtransporter hårdest og giver rabat til dem, der kører miljøvenlig kørsel, udtalte trafikordfører for Scialdemokraterne Rasmus Prehn på samme møde.  

Regeringen sender lovforslaget om kørselsafgiften i høring i den nærmeste fremtid.

Dette indlæg blev udgivet i Nyheder. Bogmærk permalinket.