Varm juli gav fremgang i turismen

[Dansk Erhverv] Hvor Dansk Erhverv i sidste måned fortalte, at dansk turisme var kommet skidt fra land, beretter de i dag om, at den solfyldte juli måned har skabt fremgang i turismen.  

Nye overnatningstal viser nemlig en fremgang i antallet af turistovernatninger i juli, og det skyldes i høj grad det flotte danske sommervejr, vurderer Dansk Erhverv.

Juli er den absolutte højsæson for dansk turisme med op mod en fjerdel af det årlige antal turistovernatninger, og derfor er juli for store dele af turisterhvervet en ”make it or break it”-måned. Efter en lidt sløj start på turismesommeren i juni viser de nye overnatningstal, at det gode danske sommervejr i juli formåede at tiltrække flere turister end sidste års kolde sommer.

Fire procent stigning i forhold til juli sidste år
De samlede overnatningstal for feriehuse, hoteller, campingpladser, feriecentre mv. viser, at der sammenlagt var 10,7 mio. turistovernatninger i juli svarende til en stigning på ca. 425.000 overnatninger eller 4,1 pct. i forhold til samme måned sidste år.

Flere danskere blev hjemme
– De nye overnatningstal viser en stigning i antallet af overnatninger i juli måned i forhold til sidste år, hvilket utvivlsomt hænger sammen med det flotte danske sommervejr. Selvom mange turister allerede havde planlagt deres ferie, da det gode vejr satte ind i starten af juli, så betød det gode vejr, at flere danskere blev hjemme i sommerferien ligesom flere af vores naboer som tyskere, svenskere og nordmænd lagde sommerferien forbi Danmark. Og det er yderst positivt, at vi nu ser en fremgang i antallet af tyske turister, som udgør knap halvdelen af alle udenlandske overnatninger i Danmark , siger markedsdirektør i Dansk Erhverv Mette Feifer.

Størst stigning hos camping, feriehuse og lystbåde
I forhold til den kolde sommer i 2012 har vejrfølsomme ferieformer som camping, feriehuse og lystbådehavne oplevet den største stigning. Således har campingpladserne oplevet en pæn stigning på 6,8 pct. i forhold til juli sidste år, mens feriehusene har oplevet en stigning på 3 pct. Lystbådehavnenes overnatninger er steget med hele 18,8 pct, mens overnatningerne på henholdsvis vandrerhjem og feriecentre trækker den med modsatte retning med fald på -5,2 og -4,0 pct. Hotellerne har oplevet en mindre stigning på knap 2 pct.

Ser man på overnatningstallene for år til dato, så har der været 27,6 mio. overnatninger indtil videre i 2013, hvilket er en stigning på ca. 425.000 – altså svarende til stigningen i juli måned. Dermed er den gode danske sommer altså med til at trække resultatet for hele året op på et lille plus med en stigning på 1,6 pct.

Turisme kan blive en vækstmotor i yderområder
– En enlig svale gør ingen sommer, og en enkelt god sommer kan ikke redde dansk turisme. Turisme er en dansk styrkeposition og har potentialet til at blive en decideret job- og vækstmotor – også i yderområderne, hvor det ellers er vanskeligt at skabe nye arbejdspladser.

– Det kræver en politisk indsats for bedre rammevilkår, så det bliver billigere at være turist i Danmark, og så vi kommer længere for de markedsføringskroner, som bliver brugt på turismen. Og det kræver en indsats fra erhvervets egen side, hvor vi bliver bedre til at skabe gode oplevelser for turisterne i det danske sommerland,” siger Mette Feifer.

 

Dette indlæg blev udgivet i Nyheder. Bogmærk permalinket.