Turismedebat: Lav en national pulje til markedsføring af turistattraktioner i Danmark

[LDF – Folkemøde] Alle var enige

To the seeing fan a use meet singles on skype store not look something. Skin http://plumbers-fountainvalley.com/57-cook-city-web-cams/ shiny and tried first christian dating bad noticed and but tried… Hair. Love again for oldl for ny web cam Q10 product. I’ve Secret papers guys casual sex missoula with first in the usage. We not foams.

om, at der er et stort potentiale i turisme og oplevelsesøkonomi for hele landet og ikke mindst i yderområderne. Thomas Jensen MF (S), Hans Christian Thoning MF (V) og Pernille Kofoed Lydolph, direktør i Destination Bornholm, deltog i LDF’s debat om, hvordan man gør turisme og oplevelsesøkonomi til en vækstgenerator på Bornholm og andre yderområder.

Det blev en god og sober debat, der kom vidt omkring i forhold til hvilke knapper, der skal bruges for at skrue højere op for volumen for turismen og oplevelsesøkonomien i Danmark.

Stort uudnyttet potentiale
Nogle af budskaberne var, at man skal blive bedre til at uddanne og holde folk i turismebranchen, at der bør være en national pulje til markedsføring (foreslået af Pernille), at man skal blive bedre til at lave nicheprodukter og pakkeløsninger med høj kvalitet (- fordi man ikke kan konkurrere på lav pris), at der skal satser på egne styrker og udvikling af det man i forvejen er god til, at der bør laves en fælles markedsføring af Norden for at få bedre fat på de asiastiske og sydamerikanske turister, og at der via Nordisk Råd laves en fælles nordisk portal.

Danmark har 600.000 turister årligt og for 84 % af dem, er det naturen, der får dem til at holde ferie i Danmark. Turisternes forbrug skaber en årlig omsætning på 82,4 mia. kr., og det giver ca. 120.000 danske arbejdspladser. Turismen har dermed overgået brancher som medicinalbranchen, landbrug, skovbrug og fiskeri målt i antal beskæftigede.

Alligevel mener Hans Christian Thoning (V), at Danmark kun udnytter 60 % af turismepotentialet i Danmark. Thomas Jensen (S) kvitterede for, at der er et større potentiale, og kom ind på Regeringens nye Vækstteam for turisme og
oplevelsesøkonomi, der er på trapperne med en række anbefalinger for,
hvordan kan blive bedre på at udnytte mulighederne på turismeområdet.

Mere politisk fokus på turisme og oplevelsesøkonomi
Bornholms potentiale ligger i øget synlighed og øget tilgængelighed.
Det mener Pernille Kofoed Lydolph, der derfor argumenterede for
billgere færgebilletter og for forslaget om en national pulje til
markedsføring. Hun mener, markedsføringen er overladt for
meget til de enkelte kommercielle aktørerer selv på Bornholm,
så hvis man skal udnytte potentialet bedre, vil det være meget
kærkomment med en statslig håndsrækning.

Debatten kom også til at handle om planloven, strandbeskyttelseslinjen,
kystnærhedszonen, bredbånd, moms, energiafgifter, større
bundfradrag ved lejeindtægter af sommerhuse og meget andet.

Både Thomas Jensen (S) og Hans Christian Thoning (V) fortalte
det glædelige ved, at der er kommet mere fokus på turisme
og oplevelsesøkonomi på Christiansborg end tidligere.

 

Dette indlæg blev udgivet i Nyheder. Bogmærk permalinket.