Så kom anbefalingerne fra vækstteamet for turisme og oplevelsesøkonomi

[Erhvervs- og vækstministeriet] Egentlig skulle de have været klar allerede i april, men nu er de her. Torsdag den 27. juni modtog regeringen anbefalingerne fra det nedsatte vækstteam for turisme og oplevelsesøkonomi. Der er stort potentiale i at forbedre dansk turisme og skabe flere arbejdspladser i branchen, og det gælder ikke mindst i de danske landdistrikter og yderområder. Derfor har flere set frem til at læse væksteamets anbefalinger. 

Skal have større udbytte af stigende international turisme
Der er vækst i international turisme, og udviklingen drives af en voksende middelklasse i lande som Kina og Rusland. Dansk turisme og oplevelsesøkonomi har mulighed for at få del i denne vækst. Regeringen har derfor nedsat et vækstteam for turisme og oplevelsesøkonomi, der skal komme med konkrete anbefalinger til, hvordan vi styrker dansk turisme og skaber vækst og arbejdspladser på området.

Vækstteamet har i torsdag den 27. juni afleveret sine anbefalinger til regeringen. Vækstteamet kommer med en lang række anbefalinger indenfor otte primære indsatsområder:

– En stærk organisering og en samlet national strategi
– Revitalisering af dansk kystturisme
– Fælles strategisk markedsføring og branding
– Styrket international tilgængelighed
– Flere kultur-, viden- og sportsbegivenheder til Danmark
– Service og produktivitet skal være i top
– Digitalisering og ny markedskommunikation
– Rammebetingelse for lige konkurrencevilkår

Formand for Vækstteam for turisme og oplevelsesøkonomi Dorte Krak udtaler i forbindelse med overrækkelsen af teamets anbefalinger til Erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen (SF):

– Der er et stort vækstpotentiale for dansk turisme og oplevelsesøkonomi. Med vores unikke natur, moderne byer og spændende kultur har vi et godt udgangspunkt for at tiltrække flere turister til Danmark. Forudsætningen for at det lykkes er, at vi arbejder sammen i branchen og på tværs af organisatoriske og administrative grænser.

I vækstteamet anbefaler vi bl.a., at der kommer fokus på udvikling og kvalitet af vores turismeprodukt, og at vi samles om ét fælles udtryk, når vi markedsfører Danmark i udlandet.

Læs vækstteammets anbefalinger

Vækstteamet består af:

· Adm. direktør Dorte Krak, Arp-Hansen Hotel Group (formand)
· Direktør Lisette Vind Ebbesen, Skagens Museum
· Adm. direktør Jan Haapanen, Novasol
· Professor og centerleder Anne-Mette Hjalager, Syddansk Universitet
· Adm. direktør Lars Bernhard Jørgensen, Wonderful Copenhagen
· Adm. direktør Lars Liebst, Tivoli
· Direktør Lars Lundov, Sport Event Denmark
· Direktør Anna Porse Nielsen, Manto A/S
· Adm. direktør Jan Olsen, VisitDenmark
· Adm. direktør Georg Sørensen, Herning Messecenter

 

 

Dette indlæg blev udgivet i Nyheder. Bogmærk permalinket.