Regeringen dropper udskældt lastbilafgift

[LDF] – Det er rigtig godt nyt for erhvervslivet i landdistrikter og yderområder, der ville have lidt hårdt under det pres, som afgiften kunne have medført, udtaler formand for Landdistrikternes Fællesråd, Steffen Damsgaard. Han roser Regeringen for at have lyttet til den kraftige kritik, der har været af afgiften.

– Der er ingen tvivl om, at det ville have kostet arbejdspladser og forværret vilkårene i landdistrikter og yderområder, udtaler Steffen Damsgaard.  

Kørselsafgiften for lastbiler, som var påtænkt indført fra 2015, ville have forhøjet priserne på varer for husholdninger og virksomheder i de danske yderområder. Det gælder alt fra tøj til byggematerialer og hårde hvidevarer.

Afgiften skulle ligge på halvanden krone pr. kørt kilometer, hvilket ville fordyre transporten og dermed øge prisen på alle de ting, der dagligt er behov for at få fragtet de sidste kilometer ud til de danske ydreområder.

Lastbilsafgiften blev indført af den forrige regering i 2009. 

 

Dette indlæg blev udgivet i Nyheder. Bogmærk permalinket.

Et svar til Regeringen dropper udskældt lastbilafgift

  1. Søgelyset burde rettes mod Venstre, som i et par måneder har forsøgt at køre massiv spin på sagen om lastbil-afgiften.
    Meldinger fra partiets top kunne give anledning til den misforståelse, at afgiften var født i den nuværende regerings baghave. Spin-kampagnen kører, fordi afgiften passer ekstremt dårligt sammen med Venstres falske titel som “erhvervslivets beskyttere”.

    Kendsgerningen er, at den daværende regering i 2008 i transport-udspillet ”Bæredygtig transport” fremførte ideen om en kørsels-afgift for lastbiler. Senere vedtog V0k-regeringen med “Forårspakke 2.0″ indførelsen af afgiften på lastbiler, hvor den skulle være en del af finansiering af blandt andet skattelettelser.
    Man ventede lastbilafgiften skulle indbringe omkring 2 mia. hvert år. I forbindelse med finanslovs-aftalen for 2012 aftalte den nuværende regering at videreføre afgiften, som nu skulle indbringe ca. 2,7 mia. kr.

    Den nuværende regering ville altså blot forhøje afgiften, mens det uden nogen som helst tvivl var V0k-regeringen der opfandt afgiften. Oven i købet skrev man i Forårspakke 2.0, at ”skattenedsættelserne på sigt er fuldt finansieret” .
    Det store problem med dette er, at Lars Løkke Rasmussen & Co.valgte at udskyde afgiften på lastbiler: Og efter vi fik en ny regering tiltrådte, har de forsøgt at bekæmpe indførelsen af den.

    Det er grove løjer i betragtning af, at de allerede havde brugt mange en stor del af pengene, som ikke kom i statskassen. Ikke er ord om hvor kontanterne skal komme fra, men bare massive forsøg på at tørre afgiften af på regeringen.

    Venstre forsøger at køre på frihjul i denne sag, og dækkene er så nedslidt, at det burde være ulovligt. Partiets næstformand drøner afsted med falske formuleringer som ”regeringens afgift” og forsøger at tage æren for regeringens beslutning at droppe afgiften.

    En kovending er den rette beskrivelse af denne og flere andre af Venstres utroværdige politiske manøvrer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *