Ny bog undersøger stationsbyernes forvandling og fremtidige potentiale

[Realdania] De mange mindre byer i Danmark, der historisk blomstrede sammen med det voksende jernbanenet, er under hastig forandring. Stationen og rådhuset er væk, samtidig med at handelsliv og befolkningstal vakler eller ændrer karakter. En ny bog, ”Stationsbyer i dag”, beskriver situationen og peger på byernes potentialer.

I Danmark kan 250 byer med mellem 1.000-5.000 indbyggere takke jernbanen for deres opkomst. Bogen ”Stationsbyer i dag” sætter lup på denne særegne form for by. Det er byer som har haft fremgang gennem mange år, men som nu må tænke nyt på grund af sammenlægninger af kommuner og færre små butikker.

– Stationsbyerne er ikke i krise men må forandre sig, hvis de fortsat skal kunne tiltrække borgere og erhvervsliv. Vores bog peger på nogle muligheder, som kun nogle få byer er i gang med, men som kan sikre fremtiden for mange flere, siger seniorforsker Niels Boje Groth, som har redigeret bogen.

Om bogen “Stationsbyer i dag” 
”Stationsbyer i dag” er udarbejdet for Realdania af Center for Strategisk Byforskning med bidrag fra Danmarks Tekniske Universitet og Trafikstyrelsen. Den er redigeret af Niels Boje Groth og Christian Fertner.

Bogen består dels af en statisk gennemgang af stationsbyerne, dels af en analyse af situationen. Den afsluttes med et resumé: ”Stationsbyernes udfordringer og potentialer”.

De spørgsmål som bogen forsøger at besvare er:

• Hvordan er de danske stationsbyers situation i dag?
• Hvilke udfordringer står stationsbyer overfor i dag?
• Hvilke potentialer og fremtidige visioner kan opstilles for stationsbyernes udvikling?

Bogen kan købes hos:

• Dansk Arkitektur Center, Strandgade 27B, 1401 København K
• Arkitektskolen i Århus, Nørreport 16, 8000 Aarhus C
• Københavns Universitet (Frederiksberg): Thorvaldsensvej 40, 1871 Frederiksberg C samt Rolighedsvej 23, 1958 Frederiksberg C

Bogen findes desuden i elektronisk udgave og kan gratis downloades 

 

Dette indlæg blev udgivet i Nyheder. Bogmærk permalinket.