Mange udfordringer i landsbyer og landdistrikter

[LDF] En af de udfordringer, som mange mærker til i denne tid, er de nye busplaner for det kommende skoleår. Disse busplaner medfører i dag ofte ændringer af både starttidspunktet for skoledagen til for eksempel kl. 8.15 samt ventetid om eftermiddagen.

Det er vanskeligt at forstå, at bustransporten skal kunne rykke rundt både med skoledagens starttidspunkt, give ventetid om eftermiddagen, og dermed rykke på dagligdagen hos mange tusinde familier.

Vi hører igen og igen, at uddannelse er vigtig, men trafikselskaberne har åbenbart mere råderet over elevernes og skolernes tid. Skolerne må som sagt tilpasse ringetiderne til bustiderne, og eleverne og familierne må tilpasse sig til nye bustider stort set hvert år, samt ventetid.

Er Danmark blevet så fattigt, at busselskaberne ikke magter at transportere vores børn i skole til kl. 8 samt hente dem på skolen efter endt skoledag? Der skrives hvert år uendeligt mange læserbreve pga. elendige busplaner. Her må den enkelte landsby, det enkelte landsogn eller det enkelte skoledistrikt kæmpe sin egen sag. Det er ikke rimeligt, at borgerne i vores landdistrikter skal kæmpe en lang kamp for ordentlig transport af skolebørn.

Der bor over 1,1 million mennesker landdistrikterne og i landsbyerne med under 1.000 indbyggere. Det er en 1/5 af Danmarks befolkning. Vi må kunne forvente, at man i et land af Danmarks størrelse kan blive enige om generelle rammebetingelser på transportområdet, der sikrer ordentlig transport af skolebørn både til og fra skole således, at de enkelte skoledistrikter ikke bliver mast som en lille brik i et stort transportcirkus.

Danske Landsbyer og Landdistrikternes Fællesråd vil arbejde for, at der sikres ordentlige rammebetingelser på transportområdet i landdistrikterne, da det er uhyre vigtig for at dagligdagen fungerer for skolebørnene og deres familier.

Af Ejnar Tylvad, formand Danske landsbyer – et udvalg under Landdistrikternes Fællesråd 

 

Dette indlæg blev udgivet i Nyheder. Bogmærk permalinket.