Fortsat ingen reel hjælp til nødstedte Skyline kunder

[LDF] En stor del virksomheder og private er fortsat efterladt uden reel alternativ til den trådløse bredbåndsforbindelse, som de mistede, da Skyline gik konkurs. De frie markedskræfter har ikke kunnet redde de nødstedte kunder, om end kreativiteten med andre trådløse løsninger har været stor. Samtidig viser en hotline, etableret af Erhvervs- og Vækstministeriet til at hjælpe nødstedte Skyline kunder, sig at være meget lidt behjælpelig og for mange ganske ubrugelig.

Michaelstig Jensen, som driver MT Skilte og Ellemann & Søn ved Spentrup syd for Mariager, føler sig ladt i stikken og oplever ikke reel vilje til at hjælpe fra nogle sider.

50.ooo kr. pr. person for fiberbredbånd
Michaelstig Jensen har kontaktet de traditionelle udbydere, som leverer bredbånd via de gammeldags koberkabler. Han har været i kontakt med udbydere, der leverer bredbånd via en form for ”satellit”-løsning, hvilket viste sig at være alt for dyrt i daglig brug, og  endelig har han været i kontakt med diverse trådløse udbydere og en mulig udbyder af højhastigheds fiberforbindelse.

VERDO, som er det lokale energiselskab og én af aktørerne bag Skyline, kunne tilbyde fiberbredbånd for kr. 50.000,- pr. bruger, ved minimum 10 tilsluttede borgere på vejen. Det endda samtidig med, at VERDO tidligere har nedgravet flere større fiberkabler på samme strækning!

TDC, Telenor og andre udbydere kunne tilbyde 3 M/bit download og 1,5 M/bit upload, hvilket er under de 5 M/bit upload/download, som Michaelstig Jensen fik ved Skyline! Desværre er de trådløse løsninger mangelfulde for de fleste erhvervsdrivende, da de ikke kan få IP-adresser, som er nødvendig til serverløsninger og andre forhold, som mange erhvervsdrivende anvender lokalt.

Føler sig ladt i stikken af politikerne 
Erhvervsministeriets hotline – som stort set ingen borgere i de berørte områder har hørt om – henviser kun til nogle informationer på et par hjemmesider. Telefonisk fik Michaelstig Jensen i hvert fald ingen hjælp.

Hjemmesiderne giver ikke noget billede af forholdene på ejendomsniveau, så Michaelstig Jensen kunne ikke bruge informationerne til noget og måtte selv kontakte en lang række udbydere for at finde nogle alternativer, der er brugbare i stedet for hans midlertidige trådløse USB-modem. Så her over en måned efter Skyline stoppede de sidste signaler, så føler Michaelstig Jensen, at hans virksomheder fortsat er ladt i stikken som en lang række andre borgere og virksomheder.

– Det er ubrugeligt, at der ingen gode løsninger er fundet, og det er tankevækkende, at man også politisk er ligeglade med en stor gruppe borgere og virksomheder, som er ladt i stikken. Det var ikke sket i de større byer, at kan havde ladt en gruppe borgere i stikken på den her måde, og jeg kan se, at jeg ikke er alene med problemet. Mine naboer har samme problemer!, udtaler Michaelstig Jensen.

Kalder det horribelt
Formanden for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard kalder det horribelt, atman ikke har forlænget Skyline signalet til man kunne finde bedre løsninger, der kunne tage over. Erhvervs- og Vækstministeriet har netop indhentet over 600 mio. kr. ved at udbyde det signal, der skal sikre 10 M/bit i alle yderområder, og når der så opstår mange nye store huller dækningsmæssig som følge af Skylines konkurs, så vil man ikke bruge bare en lille del af midlerne til at sikre en glidende overgang i løbet af det næste år til nye løsninger.

Steffen Damsgaard kalder Erhvervs- og Vækstministeriets hotline en joke. Det virker til, at ministeriet gerne vil holde det så skjult som muligt, så der kommer så få henvendelser som muligt.

Landdistrikternes Fællesråd vil følge problemstillingen videre i den kommende periode.

 

 

Dette indlæg blev udgivet i Nyheder. Bogmærk permalinket.

Et svar til Fortsat ingen reel hjælp til nødstedte Skyline kunder

  1. Klaus Vink Slott skriver:

    Hvis ikke markedet vil, så er det en måske en god anledning til at samle de lokale kræfter om selv at løfte opgaven. Ligesom for eksempel:
    http://vestdjursnet.dk/
    http://bizzen.blogs.business.dk/2012/06/17/samso-bredband-nar-markedet-ikke-vil-opgaven/
    http://bizzen.blogs.business.dk/2012/08/03/masturbation-i-abent-samso-landskab/

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *