Realdania og Lolland Kommune forskønner Lollands vigtigste turistområde

[Realdania] Byggeriprojektet ’Porten til Lolland’ kickstartes onsdag den 19. september 2012. Det omfatter landsbyerne Hunseby-Maglemer og Bandholm, hvor en sikker cykelvej, en havnepromenade og nye mødesteder skal fremhæve kvaliteterne omkring Lollands vigtigste turistattraktion, Knuthenborg Safaripark.

Det er Realdania og Lolland Kommune, der har lavet partnerskabsprojektet ’Porten til Lolland’, og de håber, at det vil skabe glæde for både beboerne og de mange besøgende i safariparken.

250.000 besøgende i Knuthenborg Park og Safari
Hvert år har safariparken 250.000 besøgende, hvilket desværre ikke har nogen positiv betydning for de omkringliggende landsbyer. Igennem forbedret byrum, mødesteder og forbindelser rundt om Knuthenborg skal ’Porten til Lolland’ fremhæve de kvaliteter, der ligger i området: herregårdslandskabet, levende landsbymiljøer, skov og strand. Formålet er at skabe bedre rammer for livet i de omkring liggende landsbyer gennem de mange besøgende i safariparken.

Tæt samarbejde mellem borgere, kommune og arkitekter
’Porten til Lolland’ er et tæt samarbejde mellem borgerne, kommunen, Schønherr landskabsarkitektfirmaet som sammen med Kuben Management og arkitetktfirmaet Adept vandt arkitektkonkurrencen om ’Porten til Lolland’ i 2011. Gennem møder og workshops i området har borgere, arkitekter, Lolland Kommune og Readania skabet de endelige skitser til forandringer af byrum og forbindelser i og mellem Hunseby-Maglemer og Bandholm.

Knuthenborg Gods har også, været en aktiv deltager i den konstruktive proces. Det har været afgørende for projektet, at Godset har indvilget i at lade cykelforbindelsen mellem Hunseby-Maglemer og Bandholm gå igennem Merret Skov. Viljen til at skabe løsninger og det fælles engagement fra borgere og Knuthenborg, krydret med solidt lokalkendskab, har udmundet sig i en sikker forbindelse mellem landsbyerne.

Mere end cykelstier
Projektet indebærer også mere end cykelstier. En havnepromenade og et perronanlæg med venteskur til Museumsbanen i Bandholm, er endnu to fornyelser. På Strandparken bliver der også anlagt en ”solbro” som et dæk med trapper ned mod vandet. Ligeledes får området også en legeplads til klatre- og balanceleg og sandkasse. Området omkring forsamlingshuset i Hunseby-Maglemer får også et ”face-lift” hvor der bliver etableret ny klinkebelægning samt legeplads og grønne områder. Ved ”bytræet” (indkørslen til Knuthenborg) opføres en landskabsskulptur i træ, som indbyder til leg og ophold. Derudover vil der også blive hejst en ny træbro, som leder over Huns Å til nye P-pladser.

Arbejdet indledes
Entreprenøren indleder arbejdet 19. september, og det forventes afslutter 12. december 2012.

Vibeke Grace, formand for Femern Bælt-, Erhvervs- og Kulturudvalget i Lolland Kommune sig: ”Det bliver spændende at se resultatet af mange måneders arbejde ført ud i livet. Vi har haft en lang proces fra projektet blev sendt i udbud i en arkitektkonkurrence, til vi nu skal i gang i praksis. Men det har været en god proces, hvor vi har haft et glimrende samarbejde med borgerne i både Bandholm, Hunseby og Maglemer. Vi har fået gode lokale input, men samarbejdet har givet meget mere end det. Det vil være mere rigtigt at sige, at vi har udviklet hele projektet sammen. Jeg glæder mig til snart at præsentere et resultat, der holder mange år ud i fremtiden”.

Karen Skou, projektleder I Realdania siger: ”Porten til Lolland er et fint eksempel på, hvordan man kan bruge en stor attraktion med mange besøgende som afsæt for både at skabe lokal udvikling og styrke et steds image. I det her projekt gør man det ved at opgradere og forbedre byrum og forbindelser mellem attraktionen og de landsbyer og naturområder, som ligger tæt ved den”.

 

Dette indlæg blev udgivet i Nyheder. Bogmærk permalinket.