Rederierhvervet skaber jobs både i land og by


Hovedvægten af danskflagede skibe har hjemme i hovedstadsområdet, mens søfolkene og den maritime industri skaber i den grad aktivitet ude i landdistrikterne. Derfor bakker Landdistrikternes Fællesråd også op om en udvidelse af sømandsbeskatningen, da den danske styrkeposition indenfor maritim offshore er til gavn for hele Danmark.

I dag mødes regeringens maritime vækstteam i Esbjerg, og i forlængelse af mødet har Danmarks Rederiforening og Rederiforeningen af 2010 inviteret til et seminar om, hvordan der skabes vækst i vores mange maritime klynger. På seminaret tager Jakob Ullegård, direktør i Rederiforeningen afsæt i de maritime højborge, som findes spredt ud over landet. 

Nye tal fra Danmarks Rederiforening viser, at 98 pct. af den danske bruttotonnage har hjemme i enten København eller Gentofte Kommune. Rederierne har dermed – i bogstavligste forstand – stor tyngde i hovedstadsområdet. Men samtidig bor medarbejderne – og især søfolkene – langt mere spredt. Faktisk bor næsten halvdelen af de danske søfolk i de 25 kommuner, som SKAT definerer som yderkommuner, og den maritime industri er også spredt ud over hele landet. Netop den kobling gør rederierhvervet særligt. 

”Det her viser jo med alt tydelighed, hvorfor det er vigtigt, at det maritime vækstteam kommer rundt i landet. Du kan på den ene side ikke tale om det Blå Danmark uden at tage afsæt i hovedstadens stærke klynge af internationalt mindede rederier. Men på den side skaber sømænd og den maritime industri aktivitet ude i landets yderkommuner,” siger Jakob Ullegård. 

”Vi ved, at maritim offshore netop skaber aktivitet i hele Danmark. Vil man denne vækst, så er det oplagt at få gjort noget ved den nødvendige ligestilling af skattevilkårene for den maritime offshore i de aktuelle forhandlinger om en ny finanslov,” siger Jakob Ullegård, direktør i Danmarks Rederiforening. 

Det argument kan Steffen Damsgaard, formand for Landdistrikternes Fællesråd godt nikke til. Han ser netop de maritime erhverv som en vækstskaber for hele landet – og så er det kun godt, hvis hovedstaden også har gavn af en styrkelse af de maritime erhverv. Derfor bakker han op om en udvidelse af sømandsskatten til hele offshore-området. 

”Søfarten skaber beskæftigelse hele vejen ud i landdistrikterne, også selv om vi ved, at rederiernes hovedkontorer ofte ligger centralt. Det er en af grundene til, at vi går ind for at ligestille rammerne for de danske maritime offshore-virksomheder. Det vil jeg også slå på i forbindelse med dagens seminar, for vi bør skabe langt bedre muligheder for at fastholde gevinsten ved de mange jobs indenfor søfarten i en række danske land- og yderkommuner,” siger Steffen Damsgaard. 

Det åbne seminar afholdes i dag hos Esvagt med deltagelse fra blandt andet Dansk Metal, Viking Life-Saving Equipment og borgmestre fra Svendborg, Bornholm, Ærø og Esbjerg.

 

 
Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret. Bogmærk permalinket.