Lukning af busruter på landet

[LDF] Formand for KL’s Teknik & Miljø udvalg Martin Damm varsler rutelukninger på busruter i landdistrikterne. Martin Damm begrunder lukningerne med, at der ikke er passagerer i busserne og at der er ruter med kun 2-3 passagerer. Samtidig er kommunerne tvunget til at spare, og her er busdriften et af stederne.
 
Steffen Damsgaard, formand for Landdistrikternes Fællesråd genkender ikke billedet med, at der kører mange busser rundt på vejen med kun 2-3 passagerer. Den slags ubenyttede ruter er for længst nedlagt.
Lukninger af busruter vil gå ud over alle, der benytter sig af busser, børn, unge, voksne og ældre. Men det rammer hårdest for de børn og unge, som ikke er selvtransporterende, når de skal til fritidsaktiviteter, arbejde eller ungdomsuddannelse. De ældre bliver også ramt hårdt, hvis de ikke selv har bil længere, da de er afhængige af indkøbsmuligheder og generelt at kunne komme hjemmefra.
Der er også en stor gruppe borgere som bruger busser i hverdagen til fx uddannelsesinstitutioner, arbejde, indkøb, fritid, som vil blive ramt.

Negativ indvirkning på bosætningen
Det kan få en negativ indvirkning på bosætning i landsbyer og på landet. Børnefamilier vil ofte fokusere på, hvordan de selv, deres børn og unge kan transportere sig selv. Ældre vil ikke bosætte sig i en landsby eller blive boende, hvis de ikke kan komme med bussen.
Derfor er Steffen Damsgaard meget bekymret ved tanken om at flere busruter skal lukke, hvis det står til Martin Damm’s forudsigelser.    
 
Telebusser og lignenden ordninger kan kun delvis erstatte busdriften, og det vil være en betydelig serviceforringelse, hvis ruterne bliver erstattet af telebusser. Fleksibiliteten ved at skulle bestille en telebus inden en given tidsfrist gør, at mange ikke kan benytte telebusser. Samtidig har telebusser aldrig fået fodfæste blandt de ældre. Endelig er kommunerne ikke interesseret i en stor benyttelse af telebusser, da det vil sprænge budgettet, hvis for mange passagerer bruger telebus-ordningen. 
 
Der kan ske pludselige fald i passagerantallet på visse ruter. Hvis det sker, skal man analysere baggrunden, inden man lukker en rute. Kan ruten ændres så den får bedre passagerantal, kan ruten korrespondere bedre med andre ruter, så passagerne ikke skal vente for længe ved forskellige stoppesteder ved skift, eller er ruten allerede for nylig ændret med negativ udfald på passagerantallet? 

Der skal arbejdes på at få flere i busserne
De seneste års omlægninger har i forvejen ramt landdistrikterne hårdt.
Nu bør Kommunerne, Regionerne og De Regionale Trafikselskaberne arbejde seriøst med at få flere passagerer i busserne frem for direkte og indirekte at nedlægge dem og lade dem uddø stille og roligt én efter én.
 
Landdistrikternes Fællesråd har allerede sidste år lavet et kort udspil til en anderledes organisering af bustrafikken, fordi den nuværende organisering med både regioner og kommuner som bestillere hos De Regional Trafikselskaber ikke er optimal. Vil kommunerne nu samtidig skære yderligere i budgetterne, så vil det få negative konsekvenser for mobiliteten og på sigt bosætningen i landdistrikterne.

Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret. Bogmærk permalinket.

2 svar til Lukning af busruter på landet

  1. Anja Dissing Henckel skriver:

    Jeg er meget enig i Steffen Damsgaards indlæg om lukning af busruter på landet.
    Jeg tror en væsentlig årsag til at det opleves, at der er få passagerer, er at vi i den arbejdsdygtige alder med afstand til arbejde ikke kan benytte offentlig transport, fordi der er for få afgange at vælge imellem, og så benytter man istedet bilen.
    Jeg bor i Selling, og her er problemet f.eks. at bus 117 nærmest ikke kører om aftenen – dvs. at job med skiftende arbejdstider ikke kan komme på tale og aften-aktiviteter i Århus/Hadsten bliver i bil.
    Bus 118 Randers-Århus stopper 3 km fra Selling , så den tager man ikke lige…
    Min mand arbejder i Odense og tager tog og bus, men alt for ofte passer de slet ikke sammen på Hadsten st., og så skal jeg og børnene hente ham i bilen (eller han må tage en taxa). Bus og tog burde kunne koordineres langt bedre! Der er tidspunkter hvor bussen kører 2 min før toget ankommer.
    Vi har boet i Kbh., hvor der er busser, der kører med 3 min mellemrum – måske kunne man spare lidt i storbyerne og lade os på landet få del i disse goder – vi betaler trods alt skat. Jeg tror også det vil bevirke, at flere får lyst til at flytte fra by til land, men udsigten til de mange udgifter: hus og bil, skræmmer nok mange.
    Vi vil meget gerne benytte det offentlige i langt højere grad end nu, men vi vælger altså bilen som det er nu.

  2. Pingback: Landdistrikterne.dk / nyhedsmail 6. maj 2011 | Lokalråd 4262 - Et lokalsamfund i udvikling

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *