Hurtige tog forbi landdistrikterne?

Befolkningen i landdistrikter og yderområder ønsker sig også hurtige tog- og busforbindelser

I Landdistrikternes Fællesråd er vi meget opmærksomme på, at politikerne bag forliget om togfonden og timemodellen pointerede, at timemodellen også ville gavne befolkningen i landdistrikter og yderområder. Med en af historiens største investeringer i infrastruktur til ca. kr. 28 mia., som timemodellen koster, er vores klare forventning, at det også skal gavne befolkningen i landdistrikterne og yderområderne.

LDF havde under forhandlingerne mange forslag til andre gode infrastrukturprojekter – både digital infrastruktur og mere traditionelle projekter – som kunne gavne befolkningen i landdistrikter og yderområder. Ud fra den foreliggende timemodel er LDF bekymret for, om den reelt vil gavne hele befolkningen – også de, som bor længst væk fra det skinnesæt, som opgraderes til timemodellen.

LDF’s holdning er, at hvis vi vitterlig skal binde landet bedre sammen med offentlig transport, så skal banestrækningerne og busruterne, der fører hen til hovedlinjen med timemodellen, også forbedres med tog- og busforbindelser med højere hastighed og frekvens. Det er vigtigt, at borgerne kan komme hurtigt rundt med tog og bus på andre strækninger end bare hovedstrækningerne, for størstedelen af persontransporten med tog og bus i fx Jylland er ikke målrettet en slutdestination i København, Århus, Aalborg eller de andre store byer. LDF er derfor enig med bl.a. Danske Regioner, som ønsker opgraderinger af flere banestrækninger.

Skal timemodellen give nogen mening og binde hele landet sammen, skal de sidste penge findes, så øvrige banestrækninger og busforbindelser også opgraderes til højere hastigheder og flere afgange. Ellers er landdistrikterne og yderområderne endnu engang sat ”bagerst i vognen” og får alt for lidt gavn af de kr. 28 mia., som bruges til timemodellen.

 

Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret. Bogmærk permalinket.