Debat: Maritim vækst


Debatindlæg af Steffen Damsgaard, formand for Landdistrikternes Fælllesråd og Jakob Ullegård, direktør i Rederiforeningen. Bragt i Jyllands-Posten d. 12. november 2016. 

De færreste tør spå om, hvor de aktuelle forhandlinger om finansloven ender. Der er gode takter i de politiske udspil, men hvordan sikrer vi vækst og aktivitet hele vejen fra hovedstaden til yderkommunerne? Her kan Det Blå Danmark bidrage. For selv om næsten 98 pct. af tonnagen har hjemsted i enten København eller Gentofte Kommune, gavner det helt ud i yderkommunerne. Faktum er nemlig, at hver anden danske sømand bor i en af de 25 yderkommuner.

Dermed er søfarten et erhverv, hvor vækst i hovedstaden helt tydeligt har effekt for landdistrikterne. Desværre er danske søfolk inden for maritim offshore truet af ulige skattevilkår.

Mens deres kollegaer i resten af handelsflåden kan komme på den danske sømandsskatteordning, gælder det ikke søfolk, som arbejder på en række offshoreskibe.

Koblet med at vilkårene for disse søfolk i andre nordeuropæiske søfartsnationer er væsentlig mere attraktive end i Danmark, så har vi et problem.

Når hele den danske offshoresektor aktuelt er presset, risikerer ulige skattevilkår for søfolk at sende endnu flere arbejdspladser i landdistrikterne i offshore-sektoren til Tyskland, Sverige eller Norge. Ligestiller man omvendt søfolk på offshore konstruktionsskibe med deres kollegaer i resten af handelsflåden, giver man et tiltrængt løft til en række af de lokalsamfund, som kæmper en brav kamp for at holde vækstsporet.

Et bredt spektrum af partier har været positive omkring en skattemæssig ligestilling af alle relevante offshoreskibe. En løsning bør derfor findes allerede med dette års finanslov – til gavn for både en dansk styrkeposition og de danske landdistrikter, som har brug tiltag, der styrker fundamentet for bosætning.

 

 

Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret. Bogmærk permalinket.